Stilla ditt dåliga samvete – du behöver inte dricka vatten!

Stilla ditt dåliga samvete – du behöver inte dricka vatten!

right-amount-of-drinking-water

Ofta när jag pratar med folk om generella hälsofrågor så får jag höra meningen ”Jag borde dricka mer vatten”. Det verkar vara en allmän uppfattning att man måste dricka ett par liter vatten varje dag för att kroppen behöver det. Även jag har tillhört den gruppen som trott att kroppen mår bra av att dricka en massa vatten. Men ju mer jag har läst om ämnet desto bättre har jag förstått att jag har gått på en seglivad myt. Kroppen klarar sig utmärkt utan att vi ständigt tillför den vatten. Om salthalten skulle vara förhöjd kommer hjärnan signalera att du behöver dricka i form av törst och det är helt i sin ordning. Det är alltså inte så att bara för att du blir törstig betyder det att du har druckit för lite. Även detta verkar vara en myt som cirkulerar friskt.

Enligt en *studie har man mätt urinnivån hos vana kaffedrickare som intog ca 3 koppar kaffe om dagen jämfört med personer som istället drack vatten. Det fanns ingen större skillnad i deltagarnas vätskebalans efter studien och detta är bara en av flera studier som visar samma sak. Så därför kan man utgå ifrån att en normal kaffekonsumtion likt den i studien inte påverkar vätskebalansen i kroppen negativt.

En annan aspekt i sammanhanget är att kroppen har inte möjlighet att lagra en massa extra vätska som du inte behöver. Detta har du säkert märkt om du druckit mycket vatten under en kortare tid. Du har förmodligen behövt gå både en och två gånger på toaletten ganska kort därefter. Den extra vätskan är ingenting som din kropp har behövt och därför således gjort sig av med igen. Dricker du mycket vatten under ett träningspass kan detta till och med vara skadligt för kroppen eftersom du spär ut salthalten vilken redan är utsatt genom att du svettas. Ofta behöver man inte heller gå på toaletten under ett träningspass eftersom kroppen nedprioriterar urinproduktionen under den här tiden.

Självklart kan det finnas omständigheter som kräver att man måste inta litervis med vatten per dag som vid sjukdomstillstånd, kraftig värmebölja, långvarigt motionerande eller liknande. Men för gemene man är detta ingenting som man behöver tänka på.

Referenser: Träningslära – Hur mycket vatten ska man dricka på en dag?

Träna styrka – Är kaffe och koffein verkligen vätskedrivande?

*Studie från University of Birmingham